Hatar internet

Ny dag igen….

Jobbigt att köa till damtoaletten när det inte fanns dörr till herrtoan

Vi går fram och tillbaka mellan stranden och byn och kan inte riktigt bestämma oss för om vi ska äta lite eller mycket till lunch. När vi till slut bestämmer oss smäller hon i princip igen luckan i ansiktet på oss på restaurangen vi valt. Det märks att det är pre-tourisme eftersom inga öppettider stämmer och vi famlar mellan precis stängt och öppnar sen! Och det är sjukt irriterande. Men vi tar saken i egna händer och går upp till Spar och köper pain riche, ost, korv och tomater. Vi har vinet redan, och öppnaren, och picknickväskan….Hämden är ljuv när vi sätter oss vid ett bord på restaurangen och packar upp allt, inklusive de rutiga servetterna. Och så äter vi tills magen står i 4 hörn. Och allt sällskap med en koltrast som gör sig till. Men låter som de gör i Sverige just nu, gör han inte.

Vi dukar upp
Den mognaste osten jag någonsin ätit

Sen går vi hem till hotellrummet där Sven somnar på studs och jag kämpar med internet. Det är tydligt att Teöenor behandlar mobiltelefoner och paddor olika och jag lyckas bara använda paddan om jag sätter på flygplansläge varannan minut. Åh denna frustration. Och Sven kommer inte åt något för hans iphone insisterar att koppla upp sig på det engelska nätet!När vi började känna oss någorlunda hungriga igen valde vi att gå åt motsatt håll än stranden och där hittade vi minst 2 öppna restauranger.Sven var nyfiken på vad en Welsh var så han fick trycka i sig en tallrik med brödskivor med tjock skinka på och ovanpå det hällt en gucka av cheddarost och öl. Till det pommes! (Jag tog moules fries och mådde jättebra efter maten!)

Welsh avec jambon

Jag vaknade mitt i natten av det värsta åskoväder jag upplevt sen den första kvällen jag flyttade hemofrån. Regnet bara vräkte ner och hela himlen blixtrade oavbrutet. Var tvungen att väcka Sven så han inte missade det. Och sen sov vi så gott så gott!Intog ytterligare en vedervärdig frukost på hotellet där alla hade fasta platser och alla 3 rummen var placerade bredvid varandra i den stora matsalen.Vi hade blivit tvungna att flytta bilen i går för det skulle vara marknad. Och vilken marknad det var! Hela stan var avstängd. Tyvärr fanns det inte så mycket för personer utan kök att handla men vi köpte i alla fall jordgubbar av en gammal farbror med de smutsigaste händer jag sett (såg jag när han bjöd mig på en gubbe).

Allt så fint upplagt
Och vi glömmer hela tiden att köpa aprikoser!
Men färska jordgubbar av sorten Anna-Belle fick vi.

På vägen vidare körde vi in för att kolla den grå näsan också tillsammans med en busslast franska pensionärer. Riktigt intressant men inte lika maffigt som den vita näsan.

Vi lär oss massor om en av världens viktigaste utsikter
Och 2500 får betar för att hålla mint. Här är några…
Stranden varinte lila fin här, men jag vågade ju titta ner i alla fall.

Sen åkte vi vidare och hamnade i en lite stad som hette Wimereux där vi skulle dricka kaffe. Vi tog sats på ett ställe som såg bra ut men när vi kom fram var det helt fel.

Tobaksaffär

Vi gick ner på stranden och nu var vi varma båda två och vi bestämde oss för att bada när vi fått kaffe. Servitrisen frågade om vi ville sitta i sol eller skugga Sol, sa vi och blev placerade i skuggan. När vi druckit upp var vi så blåfrusna att det inte var tal om något bad men tur var väl det eftersom stranden försvann medan vi drack vårt kaffe. Fascinerande! Så vi åkte vidare till den, enligt ryktet, vackra staden Boulogne-sur-Mer med en inköpt ettårspresent till Agnes. Hon kan inte ärva allt!

Stranden innan fikat
Stranden efter fikat

Boylogne-sur-Mer var skitfult och stort och inte vad vi ville ha. För formens skull klättrade vi upp till den inmurade delen av stan och gick runt där, efter att ha tryckt i oss var sin macka.

Inte så pittoreskt
Kryddträdgård vid en kyrka. Jag har alla växterna redan…

Precis som i Sverige så låter man inte folk njuta av det vackra i lugn och ro. Först gick en snubbe med röjsåg och efter honom kom en snubbe med lövblås som han lekte pistol med på sina kompisar. Och det fanns i princip inget att städa bort eftersom allt var stensatt. Och sen när vi kom upp på ringmuren så åkte en annan snubbe runt med en jättegräsklippare… Suck!

Gräsklippare
Trädgårdsarbetarna
Sven på muren
Muren

Så vi åkte vidare till Le Tourquet Paris Plage och oj vilka fina hus där var. Och alla igenbommade och väntade på sina ägare, som under tiden fick gräset klipot och häckarna ansade. Jaja… vi fastnade för den lite mer modesta grannstaden Etaples, där vi först stannade och tog en kaffe.

Fika på torget
Hotell i Tourquet
Vårt rum à 48 Euro (och jag lurade Sven att sängen var 1,60)
Utsikten från rummet på andra våningen utan hiss.

Sen gav vi oss ut för att hitta mat, med fördel skaldjur. Som vanlugt var det stängt eller inte öppnat ännu. Men man kan dricka vin under tiden!

Fördrink
Rosa räkor
Åsså fisksoppan

Sen gick vi hem till hotellet, som tro mig, hade kabel-TV. Visst laggade den så det inte gick att titta, men vad gjorde det när det satt en koltrast på hustaket mittemot och gol i högan sky!Håll tummarna att det blir fint i morgon. Kallt ska det bli men om man åtminstone slipper regnet!