Vi är ute och cyklar

Ja, fiskmåsarna lät lika mycket som jag minns när jag bodde här för 40 år sedan, men Sven envisas med att sova med öronproppar (den fegisen). Ja, och så saknade jag min kudde…

Men vid frukosten var allt glömt!

Det var lite mulet med fortfarande varmt ute men vi ville verkligen ut och cykla nu när cyklarna var medtagna. Så vi bestämde oss för att sticka ut till Gränsö. När vi var nästan ända ute så var det kolsvart över stan så vi vände. Sen hann vi hela vägen in till stan och handla massvis hos Magnus och Eva samt sätta tillbaka cyklarna på bilen innan helvetet brakade loss. Det kallar man tur!

På Gränsö
Vyn över Västervik från cykeln
Nytt Slottsholmen men Slottsruinen verkar krympa för varje år
Slottsholmen som alla pratar om…

Vi satt utanför Coop i Johannesdal och kunde inte gå in i affären för det vräkte ner. Och lika snabbt slutade det och vi kunde handla med oss fikabröd. Sen fick vi en trevlig stund hos Göran och Karin innan vi åkte vidare mot Vimmerby. Utanför Ankarsrum hittade vi ett Café och Restaurang där vi beställde varmrökt lax med färsk potatis och fick nog äta vårt livs godaste varmrökta lax! Och sen öppnade himlen sig igen!

Restaurangen
Maten
Regnet

Sedan tog vi mindre vägar för att utforska platser som Vimmerby, Hultsfred, Virserum, Målilla, Braås (home of Bender trädgårdssten), Rottne med flera.

Vi var tvungna att stanna vid en kyrka som såg så nymålad ut. De hade nog en kyrkokommitté som till och med var mer engagerad än den i Björkviks församling. Både Prästen och Kantorn hade egna utmärkta parkeringsplatser. Överallt runt kyrkan satt det bibelord. Men det mest imponerande var antal mördarsniglar på gräsmattan. Inte undra på att det inte var blommor på gravarna!

Kyrkan gjord av liggande stockar hade fått ett täcke med brädlappar målade i den ljusaste faluröda som finns
Funderade men kunde inte komma på ett enda trädgårdsrelaterat sätt att återvända gamla gravkors. Tänker fortfarande…
Den här kyrkan skulle jag definitivt kunnat gifta mig i! (….näe bara skojade!)

Vi hittade även en badplats och man kan ju inte bara bada i en 30-gradig pool. Men så steg vi ut ur den luftkonditionerade bilen och upptäckte att det var samma temperatur utanför bilen…

Sven kollar in skogen
Och jag kollar in vattnet

Till slut kom vi fram till Växjö och Sven stannade för att vi skulle googla hotell men allt jag såg var världens snyggaste top från Ted Nicol i skyltfönstret bredvid med 50-70 procent rabatt….

Vi valde till slut det hotellet vi lyckades köra till (centrum är väldigt enkelriktad!). Det blev Quality Hotel Choice Hotel och som ny medlem fick man ännu mer rabatt. Vi parkerade bilen så vi ska kunna sitta och titta på våra cyklar hela natten (i kväll är det Svens tur att vara vaken)

Lite skillnad mot igår natt!
De offentliga krukorna säger en del om en kommuns ambitionsnivå

Vi provade en restaurang som hette Umami Grill där man plockade tillbehör och så kom de till bordet med olika typer av kött. Men de glömde att berätta att de rödgröna drinkunderläggen talade om för serveringspersonalen om mann ville ha mer kött eller vänta en stund… Vi hade gröna sidan upp hela tiden! Nu behöver vi inte äta på flera dagar!

Vi börjar städat…
Fattar inte innebörden av denna tavla
Nu orkar jag inte en tugga till!

God natt! Nu ska jag komma ihåg att ta ut kontaktlinsen. Det blir tidig uppgång i morgon då hotellets Coronapolicy innebar att man måste bestämma vilken tid man ska äta frukost. Sven bestämde halv 8, samma tid som vi vaknade i morse! Suck! Semester!