Den reklam jag minns mest från mitt år i USA var nog Virginia Slims reklamen. Inte bara var det reklam för en dålig produkt (cigaretter) men angreppsättet var så sjukt dåligt. Genom att anspela på kvinnors frigörelse och koppla ihop den med att man var frigjord om man rökte, så korsade man de flesta gränserna.
Till skillnad från den här reklamen så är de exempel som jag visar nedan verkligen från en annan tidsålder, där kvinnorfrigörelsen inte hade kommit så särskilt långt. Och då är det ändå inte så länge sedan.
Av min svärfar Arne tiggde jag till mig två böcker som jag var helt fascinerad av. Det är två “Ett hem i Sverige”-böcker från 1962. Den ena helter Villabyggarboken och den andra Villaköket. Böckerna i sig är mycket intressanta, bland annat hittar man ett antal typkök, som man faktiskt använde. Jag hittade tex vårt gamla kök på Terriergränd byggt 1971 i boken. Men det allra, allra roligaste är reklamen i slutet. Där får man verkligen en bild av hur man såg på hushållsarbetet och hur starkt kopplat det var till oss kvinnor. Idag när man får hem reklam från Bauhaus, eller vilken byggreklam som helst, så är det nästan vanligare med kvinnor i snickarbyxor än män. Men så är det inte i den här reklamen!
Det roliga i den här reklamen är alltså inte att man på den tiden benämnde diskmaskinen “diskomat”! Här spelas det vilt på det manliga dåliga samvetet. Undrar om det funkade? Vi hade i alla fall ingen diskmaskin när jag var liten.
Titta här då. Frun i huset får sitta framför TV:n! Och så modernt det måste varit med den där inbyggda TV-lådan men inbyggda ben som en hel möbel (och IKEA tycker att DOM är nymodiga!). Jag vet inte om det här märket finns kvar idag. Vi hade i alla fall ett torkskåp på Terriergränd av det märket. Det gick liksom aldrig sönder, så det hade nog stått där sedan 1971.
Vad kunde Electrolux åstakomma på den tiden då? Jo, en maskin som “ger välförtjänt arbetslättnad och mera tid över för familjen och personliga intressen”! Jo, jag tackar jag. Det här är nog grunden till Electrolux stora framgångar. Vem kunde motstå detta?
På den tiden verkade det finnas mer amerikanska märken också, men de låg väl före med alla de här häftiga prylarna i hemmafruns förlovade land. Jag undrar vad en stackars make ska komma hem med idag för att bli lika välkommen? Inte sjutton är det en Dishmaster i alla fall!
Det är inget snack om vem det är som fixar fint efter gästerna i alla fall. Titta längst bak i bilden där mannen står med pipan och ser så nöjd ut över att han gjort sin fru lycklig. Visst är han fantastisk!!!
Det låter som en saga, men är faktiskt sant. Hon tyckte om sitt hem, men… det var ett men – KÖKET. Otrivsamt, opraktiskt. Så fick hon se NORDIA-annonsen… Hon läste och hänfördes av utdragbara hyllor och backar, av lättskötta grytgaller. Hon tjusades av eleganta plasthandtag, av läckra vita insatser för bestick och bröd. Och kan man tänka sig – Köket kommer monteringsfärdigt – i paket!
En dag kom det där paketet – med alla tillbehör och monteringsanvisningar. Med endast hammare och skruvmejsel förvandlades det av hennes MAKE till ett nytt, modern kök. Kvaliteten, kombinationsmöjligheterna, och det där att inredningen kunde flyttas om efter behag, prisades. NORDIA-köket blev familjens favoritplats!
Say no more!
Även förr i tiden måste väl karlar ha fötts med tummen mitt i handen. Hur sjutton gjorde de då? Och kvinnor som inte gillade att städa och laga mat, vad gjorde de?
Och så här håller det på, sida upp och sida ner, med smala vackra damer, och piprökande makar som ser så nöjda ut.
Därför, när jag såg annonsen i en veckotidning för en massa år sedan, kunde jag inte låta bli att klippa ut den. Den är en så ljuvlig kontrast till de här gamla annonserna. Läs och njut!