Lat måndag

Jag har sovit som prinsessan på ärten, utan ärta i natt. Känner mig så utvilad att jag skulle orka 22000 steg till idag. Jag vet att jag inte kommer att vara lika pigg i morgon i alla fall. Någon kommer att snarka på månadsmötet!

I dag blev det pannkaka till frukost till Sven och jag fick en riktig Pernilla-macka, baguette med smör, ost och skinka (som de stekt?) och absolut inga grönsaker alls. Mums!

Sven äter pannkakor

Efter det gick vi bort till Flower Market där vi nästan blev osams om vilka tuplaner, till vilket pris, i vilka affärer vi skulle köpa. Förra gången när vi var här och inte handlade (för vi skulle göra det idag, så var det inte så in i helvete mycket förvirrade turister som snubblade runt. Till sist handlade vi lite vqrdera i första och sista affären bara för att vi skulle få gå så långt som möjligt. Nu börjar jag undra om vi får ta med både handbagage och en stor kasse på flyget…

Blomstermarknaden fullt med folk
Och lökar
Särskilt denna som vi nu äger 50 av

Vi gick och dumpade lökarna på hotellet och Sven hömtade en tröja. Sen gick vi iväg och tog spårvagnen till muséerna. Intervjuade chauffören när jag ändå stod intryckt i hans bås, om hur många som skadar av spårvagnar varje år. Han berättade att det var 7 förra året. Men det är ju lite om man betänker de ca 15 drunkningsfallen på grund av kissnödighet varje år. Jag kunde se att han var imponerad av mina kunskaper.

Jag åker i cockpiten

På van Goghmuseet hälsade de oss tillbaka i morgon med biljetter som beställdes på nätet, men idag var det fullt! Jag var ändå inte sugen och det passade mycket bättre arr gå till Moco-museet och titta på bortbilade. Väggbitar med banksy-konst. Och Roy Lichtenstein var ju fantastisk, särskilt hans 3D-rum.

Här kom vi inte in
Men på Moco fanns det plats
Haha! Vi är inne
Liknande bild hade man på väggen under sin ungdomsid utan att fatta nada och utan skateborad
Allra bäst!
Eller dom här
Kan man bli annat än lycklig?
Också Roy Lichtenstein
Så många rum
Så många bilder
Bästa rummet!
Utanför men inte inuti Rijksmuseum
Inspiration till svetsjobb

Sen gick vi mot Centrum och vips var vi där vi alltid hamnar, på Leidseplein. Vi hittade ett ställe med sol och Amstel. När vi sen skulle äta fick vi för oss att leta upp stället vi var på första kvällen. Vi gick runt två varv innan vi hittade den och kunde konstatera att vi inte var sugna. Så vi gick tillbaka dit vi druckit vår öl för Sven ville äta italienskt….

Lasagne med gorgonzola

Det blev lite långtråkigt sen för ingen ville gå i affärer men båda låtsades som det var ok… vi avslutade med att smita från ytterligare en kaffenota efter att ha bett två olika servitriser att få betala utan att någon kom med notan. Så vi hämtade bagaget och gick bort till spårvagnarna till Leidseplein. Där betalade vi för att åka typ 2 hållplatser för biljetterna gällde inte på 397:an…

Det är så grönt här!
Svens snodda äppelpaj
Min snodda capuccino
Packning på bussen

Vi kom till flygplatsen vi 7 vilket var 2 tim och 40 minuter för tidigt, men vi kompenserade det genom att först få plocka ut alla flaskor med vätskor ur bagaget och sen få bagaget genomsökt och våra var sina paraplyer (i var sin väska) noggrannt undersökta.

Sen kom vi in och drog runt och jag fick en laxmacka som jag slök, jag hade ju inte ätit en stor bit äppelkaka med vispgrädde gratis på caféet tidigare!

Min mumsiga laxmacka
Schipol
Vi väntar
Äntligen dags för start

Vi kom iväg 40 minuter för sent. Det kommer att bli en kort natt. Kl är 00.22 och vi är inte vid bilen än.

Njuter av de sista semesterminuterna
Solen går ner på riktigt
Försenade och väntar på bussen till parkeringen!

Och när vi satt på bussen så fick vi detta rara sms från Anna: